Fotografia kulinarna coraz częściej znajduje się w kręgu zainteresowań restauratorów, właścicieli kawiarni, specjalistycznych sklepów spożywczych czy twórców cateringów. Dobrze zaprezentowana żywność potrafi sama się sprzedać, zachęcając klientów do zakupu. Chcąc pochwalić się zdjęciami, które pobudzają kubki smakowe, warto zdecydować się na współpracę z profesjonalistą. Jak znaleźć dobrego fotografa kulinarnego?
Najpopularniejszym sposobem na znalezienie fotografa kulinarnego jest oczywiście sięgnięcie do wyszukiwarki Google. Natychmiast zobaczymy dziesiątki, jak nie setki, stron zawodowców. Jak wśród nich znaleźć tę, która przekieruje nas do profesjonalisty? Szukając fotografa kulinarnego w ten sposób, kluczowe jest zwrócenie uwagi na portfolio. Tak poznamy zmysł artystyczny danego twórcy, co pozwoli nam ocenić, czy właśnie zdjęcia w takim klimacie nam odpowiadają. Sprawdzimy więc tym samym doświadczenie, zobaczymy, z jakimi restauracjami czy firmami współpracowała dana osoba oraz w czym się specjalizuje. Dla przykładu fotografia kulinarna wykonana z pasją przez Joannę Kaźmierczak obejmuje m.in. zdjęcia jedzenia, zdjęcia produktowe czy sesje w restauracji.
Obecność w mediach społecznościowych jest niemal obowiązkowa w przypadku fotografów kulinarnych i nie tylko. Prezentowanie zdjęć to nie tylko forma zachęcenia do skorzystania z ich usług, często to też element współpracy z innymi firmami. Profile w mediach społecznościowych wzmacniają wiarygodność fotografów, a dodatkowo stają się okazją do budowania portfolio. Ogromnym źródłem inspiracji w poszukiwaniach dobrego fotografa kulinarnego jest Instagram. Pomocne są również grupy tematyczne na Facebooku, a tych nie brakuje.
Poszukując fotografa kulinarnego, warto popytać wśród znajomych, czy nie korzystali już z usług takiego specjalisty. To bezpieczne źródło wiedzy, w dodatku możemy zadać więcej pytań, np. o to jak wyglądała współpraca, jakie były koszty, czas wykonania zdjęć itp. Bezpośrednio dowiemy się więcej niż polegając jedynie na Internecie. Nie znaczy to jednak, że mamy decydować się na fotografa w ciemno. Najważniejszym wyróżnikiem w poszukiwaniach powinno być zawsze portfolio.
Wiele osób nie wie, jak wygląda współpraca z fotografem kulinarnym. Podstawą jest tu odpowiednia komunikacja. Trzeba określić na wstępie, o jakie zdjęcia chodzi, czy ma to być sesja dla restauracji, czy fotografie produktowe, a może opracowanie przepisów. Kluczowe jest również przeznaczenie zdjęć, gdzie będą one wykorzystywane. Nie można też zapominać o tym, jakie efekty chcemy uzyskać i to jest w zasadzie najtrudniejsze. Dlatego warto wcześniej przejrzeć wiele fotografii kulinarnych różnych twórców i odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie zdjęcia podobają nam się najbardziej.