Rolnictwo, Uprawa, Owoce, Warzywa, Przetwórstwo

części do ciągnika

Silnik nie jest w stanie działać prawidłowo bez pompy oleju. W przypadku modelu Massey Ferguson 5455 – znanego z solidnej konstrukcji i dobrych osiągów – nie jest inaczej. Jednak mimo wysokiej jakości wykonania, z biegiem lat może dojść do zużycia lub awarii tego ważnego elementu. Jak rozpoznać pierwsze objawy problemów i co zrobić, aby uniknąć kosztownych napraw?

Dlaczego pompa oleju jest tak istotna?

Zacznijmy od podstaw. Silnik to układ, który wymaga nieustannego smarowania. Pompa oleju odpowiada za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia, dzięki któremu film olejowy chroni łożyska, wał, tłoki i wałek rozrządu przed nadmiernym tarciem.

Jeśli pompa przestaje działać prawidłowo – olej nie dociera tam, gdzie powinien. W konsekwencji elementy zaczynają się przegrzewać, tracić szczelność, a silnik może ulec zatarciu. W Massey Ferguson 5455 (https://agropol24.pl/ciagnik-rolniczy/massey-ferguson-5455/) ten proces może przebiegać bardzo szybko, bo jednostka napędowa w tym konkretnym modelu jest dość mocno obciążana podczas prac polowych.

Typowe objawy awarii pompy oleju w ciągniku rolniczym Massey Ferguson 5455

Awaria pompy oleju nie zawsze oznacza natychmiastowe zatrzymanie ciągnika Massey Ferguson 5455. Często problemy objawiają się takimi sygnałami ostrzegawczymi jak:

  • spadek ciśnienia oleju widoczny na wskaźniku,
  • migająca kontrolka smarowania po uruchomieniu silnika,
  • stukot lub metaliczny dźwięk spod maski, szczególnie przy niskich obrotach,
  • nadmierne zużycie oleju lub jego wycieki z okolic filtra,
  • przegrzewanie się silnika, mimo prawidłowego poziomu płynu chłodzącego.

Jeśli zignorujesz te sygnały, ryzykujesz poważną i kosztowną awarią.

Czy można zapobiec awarii pompy oleju?

Zdecydowanie tak! Większości usterek można uniknąć, jeśli pamięta się o kilku ważnych zasadach. Oto najważniejsze z nich:

  • regularna wymiana oleju i filtra zgodnie z zaleceniami producenta,
  • stosowanie oleju dobrej jakości, dopasowanego do rodzaju pracy i pory roku,
  • czyszczenie układu smarowania przy każdej większej naprawie silnika,
  • okresowa kontrola ciśnienia oleju, zwłaszcza po remoncie lub wymianie elementów napędowych,
  • obserwacja zachowania silnika w różnych warunkach obciążenia.

Nie bez znaczenia jest również jakość części używanych przy naprawach. Pompa oleju to podzespół, który musi działać precyzyjnie i z odpowiednim ciśnieniem, dlatego warto inwestować w oryginalne lub sprawdzone części do ciągników, które znajdziesz na tej stronie: https://agropol24.pl/kategoria/czesci-do-ciagnikow/.

Artykuł sponsorowany