Wiadomości i Informacje - Mięso, Wędliny
Maszyny używane przy produkcji mięsnej nikogo nie dziwią w branży. Ale maszyny do ich sprzedaży lub dostawy? Działające 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Powoli nie powinny.
Maszyny wkraczają w sprzedaż mięsa
Maszyny używane przy produkcji mięsnej nikogo nie dziwią w branży. Ale maszyny do ich sprzedaży lub dostawy? Działające 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Powoli nie powinny.
W Polsce jest już ponad 7 tys. tych maszyn. Codziennie bezrefleksyjnie mijamy je na ulicy, traktując je jako już stały element otoczenia. A przecież jeszcze ponad dekadę temu nie było ich wcale! Chodzi o paczkomaty.
Stojąca za nimi firma InPost sieć paczkomatów właśnie rozszerza o lodówkomaty.
Lodówkomaty to samoobsługowe automaty do odbioru zmrożonych (-18°C) lub schłodzonych zakupów (4°C). Te dostępne przez 24h na dobę uliczne skrytki chłodnicze, podobnie jak paczkomaty, umożliwiają klientom odbiór zamówień w bliskiej lokalizacji bez konieczności oczekiwania na kuriera (dostawcę) w domu.
Lodówkomaty, tak jak zrobiły to paczkomaty, w ciągu kolejnej dekady zmienić mogą zwyczaje zakupowe Polaków – tym razem jeśli chodzi o zakup żywności (zatem i mięsa).
Lodówkomaty InPostu dostępne są (na razie) w Warszawie i Krakowie – w dwóch największych miastach Polski.
Wykorzystywane są one przez pierwsze firmy z branży mięsnej. Podhalańskie Zakłady Mięsne JANAS prowadząc swój sklep online dostarczają produkty mięsne do lokalnych klientów nie tylko wykorzystując własnych kierowców i pojazdy, ale także lodówkomaty w Krakowie.
Z lodówkomatami eksperymentują także spożywcze sieci handlowe.
https://www.youtube.com/watch?v=gSlEB5yQ22E
Z czasem lodówkomaty rozleją się na resztę Polski. Już teraz aż 40% kupujących w sieci chce odbierać zakupy spożywcze w paczkomatach/lodówkomatach – pokazują ostatnie badania Kantar TNS.
Zakupy spożywcze, jako częste oraz powtarzalne, to zbyt łakomy kąsek dla firm jak InPost lub konkurentów. Ich zarządy wiedzą, że kierowcy spożywczych marketów internetowych nie obsłużą rosnącej liczby internetowych zamówień. Jeden kierowca dostarczyć może bowiem dziennie maksymalnie kilkanaście zamówień do domów klientów.
InPost to nie jedyna firma, która chce ugryźć spożywczy tort. Konkurencyjne coolmaty dostępne są w Warszawie.
https://www.youtube.com/watch?v=Yk6WgR_xaH0
Zasada działania coolomatu
Obecnie w Polsce działa niecałe 9 tys. sklepów mięsnych. Obecnie tylko liderów branży mięsnej stać jest na budowę sieci sklepów i stoisk w całej Polsce. Reszta działa najczęściej w swoim macierzystym regionie, czasem dodatkowo w sąsiednich, mając pod swoją marką do kilkudziesięciu punktów sprzedaży.
Sklepy mięsne w Polsce wg. Bisnode:
Rok |
Sklepy mięsne |
2015 |
9 846 |
2016 |
9 457 |
2017 |
9 161 |
2018 |
8 949 |
2019 |
8 900 |
Rozwoju własnych firmowych sklepów nie ułatwia rosnący koszt ich tworzenia (rosnące ceny nieruchomości, materiałów i prac budowlanych) oraz działania (personel, media). Swoje robi także konkurencja ze strony międzynarodowych dyskontów spożywczych inwestujących w stoiska mięsne we własnych obiektach.
Dlatego też sieć lodówkomatów, dostępna w całym kraju, stanowić może (do pewnego stopnia) alternatywę dla budowy własnej sieci sklepów mięsnych. Na ich bazie budować będzie można ogólnopolskie kanały dostawy własnych produktów.
Kolejne maszyny przyszłości to automaty vendingowe (sprzedażowe). W Polsce wciąż kojarzone są głównie ze sprzedażą kawy, herbaty lub przekąsek. Niesłusznie. Automaty takie sprzedawać mogą wiele innych produktów - w tym także produkty mięsne, a nawet samo mięso.
W Polsce rynek automatów sprzedażowych jest wciąż w fazie rozwoju, ale dynamicznie się rozwija. Badania Nielsena pokazują, że aż 59% Polaków korzysta z maszyn sprzedażowych przynajmniej raz w tygodniu lub częściej.
"Maszyny sprzedażowe to obiecujący rynek. Przyglądamy się mu z zaciekawieniem" – mówi Mateusz Wietecha, szef firmy ERY Food Machinery dostarczające dla branży mięsnej (i szerzej spożywczej) maszyny produkcyjne.
W Europie liderem automatów sprzedażowych jest Hiszpania, gdzie jedna maszyna przypada na 93 osoby. U naszych sąsiadów, w Niemczech, liczbę automatów do sprzedaży szacuje się na około 570 tysięcy (2019).
W Japonii działa ponad 5,5 mln maszyn sprzedażowych, jedna maszyna przypada na 23 osoby (2018).
Automaty sprzedażowe w Japonii są dosłownie na każdym rogu
Równolegle przekąski mięsne (jak kabanosy, suche wędliny, parówki, chipsy mięsne czy beef jerky) należą do najszybciej rosnących segmentów całego rynku mięsa.
Powód? Zaczynamy jeść w drodze - „on the go”. Stąd też automaty spotkać można najczęściej w miejscach gdzie się przemieszczamy (dworce) i bywamy (praca, szkoła). Są nawet wstawiane do pojazdów transportu publicznego.
Automaty z żywnością WARS-u w pociągach Kolei Śląskich (Therud, Wikipedia (CC))
Aż ponad 60% Polaków przyznaje, że brakuje im czasu na gotowanie. Dlatego sięgamy po przekąski – szczególnie w podręcznych i małych opakowaniach. Gramatury przekąsek są małe, na jeden raz – po kilkadziesiąt gram. Idealnie nadają się do automatów.
Maszyny i automaty do przechowywania i sprzedaży mięsnych produktów. Blisko i wygodnie - dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Tak będzie wyglądać przyszłość.
Źródła
Grafiki są na licencji creative commons lub z sekcji dla prasy poszczególnych podmiotów.
https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/mieso-i-wedliny-z-automatu-vendingowego,49365.html
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/automaty-z-kielbasa-hitem-w-niemczech
http://portalvendingowy.pl/polska/Automaty_vendingowe_w_pociagach_Kolei_Slaskich
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/kabanosy-i-kielbasa-do-plecaka
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kabanos
https://inpost.pl/aktualnosci-paczkomatyr-najczesciej-wybierana-forma-dostawy-wyprzedzily-kurierow