Jakość / Czystość / Komunikaty IJHARS
Jeśli słowo VLOG kojarzy Ci się tylko z filmikami dokumentującymi czyjeś życie, to z tego artykułu poznasz jego zupełnie inne znaczenie. VLOG to skrót od nazwy: Verband Lebensmittel ohne Gentechnik, czyli Niemieckiego Stowarzyszenia Żywności bez Inżynierii Genetycznej.
Jest to organizacja, która zajmuje się od kilkunastu lat szerzeniem idei produkowania żywności wolnej od organizmów modyfikowanych genetycznie. Tworzą oni standardy oraz wprowadzili certyfikację non gmo.
Jego przyznanie to swego rodzaju gwarancja, że dany produkt jest wolny od GMO. Warto zauważyć, że producent musi udowodnić, że w żywności nie ma też witamin, aromatów, czy enzymów pozyskiwanych za pomocą organizmów genetycznie modyfikowanych. Logo VLOG mogą zostać oznaczone produkty roślinne (np. owoce, warzywa), produkty zwierzęce (np. mięso, mleko, miód), a także pasze przeznaczone do karmienia zwierząt.
Organizacja VLOG posiada logo w formie zielonego rombu z białą obwódką, w którym widać biały napis: „Ohne Gentechnik” oraz potrójny listek. Należy jednak wiedzieć, że producent, który posiada certyfikację non gmo może też poprosić organizację o akceptację alternatywnego logo, którym zamierza oznaczać produkty wyprodukowane bez użycia organizmów genetycznie modyfikowanych.
Początkowo certyfikaty VLOG były przyznawane jedynie w Niemczech. Na szczęście certyfikat ten zyskuje na popularności i obecnie jest on już obecny także w państwach sąsiadujących.
Jakie firmy mogą uzyskać certyfikat non gmo? (http://www.bureauveritas.pl/home/about-us/our-business/certification/sector-specific-solutions/food/zywnosc-wolna-od-gmo)
Certyfikat non GMO jest używany przede wszystkim w stosunku do producentów rolnych. Standard ten dotyczy jednak całego łańcucha dostaw żywności, więc o certyfikację mogą się też starać firmy zajmujące się przetwórstwem, transportem i dystrybucją produktów spożywczych oraz pasz.