Informacje - Słodycze, Lody, Desery
Z okazji swoich zbliżających się 160. urodzin Wedel, ikona polskiej czekolady i jedna z najsilniejszych polskich marek, zorganizował konkurs „Wedel Vintage – Ponadczasowe inspiracje”. W efekcie powstała unikatowa, limitowana seria opakowań, w konwencji Vintage. Na rynku dostępna już w styczniu 2011 roku i obecna tylko przez dwa miesiące.
Vintage (z angielskiego vintage – winobranie, rocznik) to słowo określające wino, zrobione z winogron zebranych w jednym sezonie, zazwyczaj jest jednoznaczne z dobrym rocznikiem wina. Użycie słowa z terminologii winiarskiej, w odniesieniu do życia codziennego to ciekawy zabieg. Vintage w powszechnym znaczeniu to styl, który początkowo zaistniał w modzie i polegał na noszeniu rzeczy z innej epoki albo stylizowanych na właśnie takie. Już od dawna obecny również w projektowaniu wnętrz, grafice oraz innych dziedzinach życia.
Vintage może być torebka, para butów, sukienka. A także krzesło, lampa, serwis do herbaty, skuter, nawet auto. Moda na Vintage, czyli to co stare i ocalałe, trwa już od dwudziestu lat i nic nie zapowiada jej końca. Wracając do korzeni słowa, nasuwa się pytanie: czyżby wszystko, tak jak wino, im starsze, było lepsze? Nie każde wino, zachowuje swoje walory smakowe po dwudziestu latach leżakowania, tak samo, nie wszystkie przedmioty użytkowe, sprzed kilkudziesięciu lat, będą doskonałym wyborem w teraźniejszości. Na sukces smaku wina, składa się nie tylko czas, który upłynął od jego produkcji. Wino musi pochodzić z dobrego rocznika, w którym winogrona były najlepsze! Styl Vintage wyznaje te same zasady. Trzeba czerpać z przeszłości to, co było najwspanialsze.
Wedel docenia trend łączenia tego, co współczesne, z tym co ponadczasowe. Dlatego też, obchodzone w 2011 roku urodziny firmy, są doskonałą okazją do tego, aby w szczególny sposób podkreślić dziedzictwo marki. Unikatowa kolekcja urodzinowa, to sztandarowe produkty Wedla, które przez krótki okres zostaną przybrane w niecodzienne szaty graficzne. Projekty w stylu Vintage inspirowane były okresami, które w szczególny sposób wpłynęły na rozwój poszczególnych marek. I tak w każdym opakowaniu, możemy doszukać się wpływów sztuki, wzornictwa, designu z minionych lat.
Lata 20-te XX wieku
Czekolada mleczna i gorzka Jeżeli piękno tkwi w prostocie, to czekolada jest jedną z najpiękniejszych rzeczy na świecie. A już na pewno jedną z najsmaczniejszych. Wedlowskie czekolady, już od 160 lat zachwycają konsumentów. Każda tabliczka, sygnowana podpisem Emila Wedla to gwarancja smaku i jakości. Waga/cena: 100 g/ około 3, 00 zł
Torcik Wedlowski
Jedyny w swoim rodzaju tort waflowy, przekładany wyśmienitym kremem orzechowym i zatopiony w gęstej wedlowskiej czekoladzie. Tworzony z tą samą pasją od wielu lat, według tej samej receptury. Każdy z Torcików jest ręcznie dekorowany. Waga/cena: 200 g/ około 25, 00 zł
Inspiracje epoką
Projekty czekolady mlecznej i gorzkiej oraz Torcika Wedlowskiego inspirowane są grafiką z przełomu i początku wieku. Ówczesne opakowania były bardzo bogate w detaliczne ornamentacje. Wzory, które możemy zobaczyć na przedstawionych opakowaniach, były częstym motywem obecnym na tapetach, zdobiących domy na początku XX wieku. Charakterystyczne dla epoki było użycie złoceń oraz uwielbienie dla ramek. W tym okresie w związku z nierozwiniętą jeszcze techniką drukarską, ilość kolorów obecnych na opakowaniach była bardzo ograniczona.
Lata 30-te XX wieku
Ptasie Mleczko
Jedyne i niezastąpione, Wedlowskie Ptasie Mleczko. Lekka waniliowa pianka, oblana wedlowską czekoladą, od pokoleń kochana przez polskich konsumentów. Jak głosi anegdota nazwa tego smakołyku powstała, gdy mistrz cukierniczy fabryki Wedlów zaprezentował do spróbowania swój świeżo opracowany wyrób. Gdy zaczęto zastanawiać się nad jego nazwą, padło pytanie: „Czego potrzeba do szczęścia człowiekowi, który już wszystko posiada?” Wtedy jeden z pracowników odpowiedział: „Tylko ptasiego mleczka” – i tak już zostało. Waga/cena: 420g/około 13, 00 zł
Mieszanka Wedlowska
To niezastąpiony zestaw cukierków, który każdy pamięta z dzieciństwa. Ten kultowy produkt, bardzo często zmieniał swoje opakowanie, pojawiały się różne smaki cukierków, ale nigdy nie stracił swoich zwolenników. Obecnie Mieszanka Wedlowska to siedem pysznych smaków: Paryski, Liryki, Nyguski, Bałamutki i Manile, a także legendarne Pierroty i Bajeczne. A wszystkie oblane pyszną wedlowską czekoladą. Waga/cena: 220g/około 8, 00 zł
Inspiracje epoką
Na limitowanych opakowaniach Ptasiego Mleczka i Mieszanki Wedlowskiej widać wyraźne wpływy Art Deco. Styl ten charakteryzował się przede wszystkim zgeometryzowaniem i syntetycznym ujmowaniem form. To także żywa, odważnie zestawiona, pełna kontrastu kolorystyka. W projektach występujących w serii Vintage, użyto dwa ważne dla Art Deco motywy i tak na Ptasim Mleczku widnieje paw, a na Mieszance Wedlowskiej wachlarz, znaki epoki lat 30-tych XX wieku.
Lata 60-te XX wieku
Bombonierka
Mamy ją od zawsze w pamięci, przypomina nam wszystkie najpiękniejsze chwile, bo właśnie w takich momentach ją otrzymujemy. To niezastąpiony upominek z każdej okazji. W limitowanej serii Wedel Vintage znajdziemy bombonierkę, w której ukryte są wyśmienite praliny w siedmiu smakach, wykonane z wedlowskiej, deserowej czekolady.
Waga/cena: 201g/około 12, 00 zł
Baryłki
Bombonierka z czekoladowymi pralinami napełnionymi rozgrzewającym likierem w czterech smakach: mlecznym, kakaowym, wiśniowym i advocat. Wedlowska czekolada i delikatne nadzienia tworzą połączenie stworzone dla wymagających i ceniących wyjątkowość podniebień. Idealny prezent na wyjątkowe okazje, jak na przykład… wyjątkowa ochota na coś pysznego.
Waga/cena: 200g/około 16, 00 zł
Inspiracje epoką
Na pudełkach Bombonierki i Baryłek widoczne są wpływy końca lat 50-tych i 60-tych. Okres ten charakteryzował się fascynacją światem telewizji, która święciła w tym czasie swoje triumfy. Na opakowaniu Bombonierki widzimy połączenie grafiki z użyciem zdjęć modelki oraz czekoladek. Baryłki inspirowane są opakowaniami płyt winylowych z lat 60-tych. Logotyp to przykład zabawy w liternictwie, wytrawne oko wyczyta z niego smaki pralinek kryjących się w opakowaniu. Grafika tych opakowań nawiązuje do mody, jak panowała w latach 60-tych w Polsce: rozkloszowane spódnice, paski w talii, opaski i kapelusze na głowach, widoczna, kolorowa biżuteria.
Lata 70-te XX wieku
Czekolady Nadziewane
Powstały dużo później niż czekolady mleczne i gorzkie, ale bardzo szybko znalazły swoich amatorów. Seria czekolad nadziewanych Wedel Vintage została zainspirowana serią hobby, która była obecna na rynku w latach 70-tych XX wieku.
W tamtym okresie na opakowaniach czekolad prezentowano pojazdy: lokomotywy, okręty, samoloty oraz samochody. Kolekcjonerzy umieszczali te opakowani w specjalnie do tego celu przygotowanym albumie. Do dzisiaj jest wielu zbieraczy starych opakowań Wedla. Do tej pory największą kolekcję posiada Pan Kramsky, mieszkaniec Pragi, który w latach 70-tych przebywał w Polsce i w tym okresie znacznie wzbogacił swoje zbiory. Jest także Pani Lidia Dębska, która jest posiadaczką największego zbioru opakowań z serii hobby.
Na opakowaniach z nowej serii Wedel Vintage, młody twórca umieścił samochody marki Fiat. Na czekoladzie o smaku toffi widnieje Fiat 126p, na czekoladzie truskawkowej Fiat 500, a na czekoladzie o smaku wiśniowym Fiat 125p.
Waga/cena: 100g/około 3, 00 zł
Inspiracje epoką
W projektach z serii Hobby, widzimy inspirację katalogami sprzętu AGD, które były tworzone w latach 70-tych. W związku z ograniczeniami polskiej poligrafii, zauważamy wygaszoną kolorystykę i monochromatyczność zdjęć. Charakterystyczne dla epoki, jest właśnie użycie na opakowaniach fotografii, która przedstawiła elementy nie związane z produktem.
Lata 80-te XX wieku
Pawełek
Ten batonik jest z nami już od prawie 30 lat i ma swoich zagorzałych konsumentów. To niezmiennie, pięć kostek wedlowskiej czekolady, wypełnionej jedwabistym i gładkim nadzieniem z nutką alkoholu. Najbardziej popularnym smakiem jest Pawełek z nadzieniem toffi w mlecznej czekoladzie, dlatego to właśnie on będzie reprezentować rodzinę Pawełków w limitowanej serii Wedel Vintage.
Waga/cena: 45g/około 1, 60 zł
Inspiracje epoką
Opakowanie Pawełka, w stylu Vintage, nawiązuje do grafiki plakatów oraz ilustracji z książek z lat 80-tych. Widzimy tutaj zabawę liternictwem, swoisty dowcip graficzny. Charakterystyczne dla tego okresu był płaski, ale żywy kolor. Motyw ciuchci zaczerpnięty jest z pierwszych opakowań tego produktu, który pojawił się w latach 80-tych na rynku.