Przepisy kulinarne

Wiadomości i Informacje - Rynek mleczarski

Spór o to czy zdrowsze jest masło czy margaryna toczy się już od wielu lat, jednak w ostatnim czasie Polacy zdecydowanie chętniej wybierają masło. Tymczasem margaryna ma wiele zalet i stosowana może być z powodzeniem nie tylko do wypieków, ale także do smażenia, duszenia, gotowania, smarowania kanapek, przygotowywania sosów i deserów. Masz wątpliwości? Niesłusznie, bo produkt ten zawiera mniej kalorii niż masło, za to więcej witamin.

Margaryna to cenne źródło m. in. naturalnej witaminy E, która jest cennym antyoksydantem, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych oraz chroni przed przedwczesnym rozpadem czerwonych krwinek. Margaryna zawiera także spore ilości kwasów omega-3 i omega-6, które konieczne są do prawidłowego rozwoju i pomagają w utrzymaniu lepkości krwi. Zazwyczaj znaleźć w niej można także spore ilości witaminy A, która istotna jest dla stanu naszych oczu, kości, skóry, włosów czy paznokci. To także źródło witaminy D3.

Trudności sprawiać jednak może wybór odpowiedniej margaryny, ponieważ sklepowe półki pełne są różnych jej rodzajów. Jeśli ważny jest dla Ciebie zdrowy styl życia i odpowiednia dieta, do przygotowywania kanapek wybierz miękką margarynę, która przeznaczona jest do smarowania pieczywa. Dzięki niej obniżysz poziom złego cholesterolu, a tym samym zmniejszysz ryzyko np. zawału serca.

Pamiętaj także, że do wypieków lepiej sprawdzi się margaryna przeznaczona do pieczenia niż masło. Jej skład został bowiem specjalnie tak skomponowany, aby składniki ciasta połączyły się szybciej i łatwiej w jednolitą masę.

Margarynę należy stosować jednak jedynie zgodnie z jej przeznaczeniem - inną do pieczywa, a inną do smażenia czy gotowania. Wysoka temperatura podczas obróbki termicznej może bowiem powodować, że cenne z reguły kwasy tłuszczowe przekształcać się będą w szkodliwe wolne rodniki, które odpowiedzialne są m. in. za uszkadzanie materiału genetycznego komórek. Te margaryny, które przeznaczone są do pieczenia czy smażenia zostały więc specjalnie tak skomponowane, aby tego szkodliwego dla zdrowia efektu uniknąć.

Pamiętajmy także, że we wszystkim należy zachować umiar. Dotyczy to także margaryny, ponieważ choć z jednej strony obniża ona poziom cholesterolu, to jednak zawiera też pewną ilość szkodliwych kwasów tłuszczowych trans. Ich nadmierne spożywanie może przyczyniać się do wzrostu ryzyka zawału serca, więc jedzenie zbyt dużych ilości margaryny może niwelować jej korzystny na nasze zdrowie wpływ.

Margaryna to świetna alternatywa dla masła - jest mniej kaloryczna i zawiera więcej witamin. Dobrze sprawdzi się w kuchni dzięki swoim różnorakim zastosowaniom. Zamiast więc dodawać do wszystkiego masło, postaw od czasu do czasu właśnie na margarynę.

Z czego powstaje masło, a jak jest produkowana margaryna?

Masło powstaje naturalnie z krowiego mleka, a margaryna obecnie wytwarzana jest z płynnych olejów roślinnych (rzepakowego, sojowego, palmowego, arachidowego i innych).

Porównanie margaryny i masła (wady i zalety, właściwości)

Masło:

Zalety:

  • zawiera witamin A, D
  • pomaga, aby składniki odżywcze zawarte w żywności lepiej się wchłonęły
  • walory smakowe - ma lepszy smak niż margaryna

Wady

  • posiada niezdrowe dla organizmu nasycone kwasy tłuszczowe
  • masło to niestety źródło cholesterolu
  • posiada więcej kalorii niż margaryna
  • masło prosto z lodówki jest trudniejsze do rozsmarowania

Margaryna

Zalety

  • posiada witaminy A i D
  • witamina E
  • posiada nienasycone kwasy tłuszczowe
  • lepiej od masła rozsmarowuje się na pieczywie
  • posiada mniej kalorii od masła

Wady

  • Zawarte w niej witaminy nie są pochodzenia naturalnego

 

Decyzja należy do Ciebie!

Komentarze  
  •  
  •  
  • Odpowiedz z cytatem

#1 R.K. » 2017-03-26 16:31
0 +−

Uważam że najlepszy jest mix Finuu - 47% fińskiego masła, serwatka z mleka i nieutwardzone tłuszcze z rzepaku i lnianki. Witamindy z masła i kwasy omega 3 z olejów.

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież

Szukaj w katalogu firm

Porady - branża spożywcza