Wiadomości i Informacje - Mięso, Wędliny

Podczas specjalnej konferencji branżowej „New Meat Horizons” („Nowe horyzonty w branży mięsnej”), zorganizowanej przez firmę Sealed Air Cryovac w kwietniu br. w Paryżu, w stałym centrum techniczno-wystawienniczym Packforum®, 110 przedstawicieli zakładów mięsnych i detalistów z 71 firm działających w 21 krajach z trzech kontynentów rozmawiało na temat najnowszych trendów obserwowanych w branży mięsnej na świecie, a także sprawdzało możliwości innowacyjnych rozwiązań opakowaniowych w zakresie konserwacji żywności, wygody użytkowania i marketingu.

Zmiana modelu handlu

Według otwierającego konferencję w Packforum® globalnego stratega Rabobank International, Davida Nelsona, „najdalej sięgającym trendem na światowym rynku mięsa jest pojawienie się nowej klasy konsumentów w Brazylii, Indiach, Chinach, w Indonezji, a także w innych szybko rozwijających się gospodarkach, w których setki milionów osób wkraczają w najważniejszy przedział dochodów – między 3 000 a 5 000 dolarów per capita – gdzie konsumpcja mięsa rośnie błyskawicznie. W tej sytuacji trudno będzie nadążyć z podażą pasz, a w związku z tym ceny prawdopodobnie wzrosną. Tymczasem w Europie i w Ameryce Północnej na wzrost kosztów produkcji będą miały wpływ także ograniczenia prawne – m.in. surowsze przepisy dotyczące dobrostanu zwierząt. Konsolidacja w branży mięsnej w skali globalnej, która wciąż, poza Stanami Zjednoczonymi, pozostaje rozdrobniona, najprawdopodobniej będzie postępować” – przewiduje David Nelson.

Bitwa o zainteresowanie konsumentów

 

Na większości głównych zachodnioeuropejskich rynków wolumen sprzedaży świeżego mięsa na głowę w 2010 roku zmniejszył się. Według przedstawionych podczas konferencji „New Meat Horizons” wyników badania przeprowadzonego przez Europanel GIE, zmiana w porównaniu z 2008 r. wyniosła: -3% we Francji (do 36 kg), -2% w Niemczech (25 kg), -6% we Włoszech (52 kg), -9% w Hiszpanii (66 kg), i +0.4% w Wielkiej Brytanii. Wydatki są w stanie stagnacji. W tym kontekście detaliści są pod jeszcze większą presją, by przyciągnąć uwagę konsumentów – i pozyskać ich lojalność. „Ze względu na konieczność brandingu produktów, istnieje ogromne zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania opakowaniowe o różnorodnych kształtach, z możliwością zadruku w pełnym kolorze, jak w przypadku Cryovac BDF® Soft i Cryovac® Lid New Gen (nowej generacji). Pierwsze wrażenie uzyskane dzięki materiałom o doskonałych właściwościach przeciwmgielnych („anti-fog”), możliwości pionowej ekspozycji produktów na sklepowej półce i trójwymiarowemu efektowi typu “skin”, czyli tzw. „drugiej skóry” (oferowanemu na przykład przez opakowania Cryovac Darfresh®), powinno mieć swoją kontynuację w kuchni – poprzez wygodę użytkowania w postaci łatwego otwierania i podzielenia produktu na pojedyncze porcje” – zauważa Maciej Gierszewski, szef działu sprzedaży Cryovac Food Solutions na Polskę, Czechy i Słowację w firmie Sealed Air.  – „Ponadto konsumenci obecnie rzadziej odwiedzają sklepy, dlatego długi okres trwałości produktów jest koniecznością – a ten jest możliwy nawet do 80 dni w przypadku rozwiązania Darfresh® Ultra, które umożliwia dojrzewanie mięsa w opakowaniu. Na rynkach o wysokiej świadomości ekologicznej, sukces zagwarantuje super-cienkie opakowanie próżniowe Darfresh® Flex-Flex.”

Możliwości na wschodzących rynkach

 

Producenci na największych rynkach wschodzących często korzystają ze sprzyjającej polityki rządów, np. z dotowanych pożyczek. W Rosji, gdzie produkcja drobiu rośnie w tempie 18% w skali roku, i gdzie przewiduje się, że samowystarczalność w zakresie podaży wieprzowiny osiągnie 95% do roku 2025, spektakularny wzrost wykazują pionowo zintegrowane zakłady mięsne Inalca Spa – należące do Gruppo Cremonini. W 2010 roku firma Inalca otworzyła nieopodal Moskwy wartą ponad 100 milionów euro fabrykę hamburgerów wraz z platformą dystrybucyjną, którą wyposażono w maszyny pakujące firmy Sealed Air Cryovac. Z kolei Miratorg, inna rosyjska grupa związana z agrobiznesem, pozytywnie zaskoczyła konsumentów niedawno wprowadzonymi polędwiczkami wieprzowymi w workach do pieczenia. W nowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Biełogradzie w procesie pakowania wykorzystuje się pięć maszyn Roboloader®.

Doświadczenia i potrzeby branży

 

„Z perspektywy produkcji, lżejsze tacki i cieńsze folie, których stosowanie jest możliwe dzięki “delikatniejszemu” procesowi obkurczania, pomagają obniżyć koszty materiałów” – podkreślił Jarosław Olender, szef działu sprzedaży Cryovac Packaging na Polskę, Czechy i Słowację w firmie Sealed Air. Formowanie tacek w trybie “on-line” oferuje niespotykaną dotąd elastyczność w zakresie tworzenia indywidualnie projektowanych opakowań, które są jednocześnie cienkie i trwałe. „Ogólnie rzecz biorąc, większa automatyzacja i integracja systemowa obniża koszty robocizny, poprawia warunki pracy i wydajność produkcji, a jednocześnie optymalizuje higienę i bezpieczeństwo żywności” – podsumował Jarosław Olender.

 

Zalety automatyzacji coraz bardziej doceniają największe zakłady mięsne w Europie. Biorący udział w konferencji firmy Sealed Air Cryovac Dieter Haag, menedżer zakładu oraz menedżer działu centrum wydajności na region południowy w Grupie Vion (Niemcy), wyznał: “Jestem w tej branży od 20 lat i nie jest łatwo mnie zaskoczyć. Moje nastawienie w stosunku do firmy Cryovac było w stylu: ‘Co takiego możecie mi pokazać, czego jeszcze nie znam?’ I tak oto po raz pierwszy zobaczyłem PakFormance®: produkty podawane liniowo, pojedynczo identyfikowane, etykietowane i umieszczane w opakowaniach odpowiednio dopasowanych do ich gabarytów. Nie potrzeba już zmieniać narzędzi na maszynach w zależności od kawałków przeznaczonych do pakowania. A dzięki zautomatyzowanemu umieszczaniu etykiet dla produktów wewnątrz opakowań – z informacjami o wadze, pochodzeniu, numerze partii itp., oszczędzamy mnóstwo czasu. W jednym tylko zakładzie, PakFormance® oszczędza nam 270 metrów podajników, nawet do 3 000 tacek i 1 000 etykiet dziennie, ośmiu pracowników i 3 000 nadgodzin rocznie. Obliczyliśmy, że w ciągu dwóch lat zyskaliśmy ponad milion euro.”