Informacje - Gastronomia Handel, Restauracje

Pomimo kryzysu, jaki dotknął branżę gastronomiczną na przestrzeni dwóch ostatnich lat, sieci rozwijające się poprzez franczyzę powiększyły się w tym czasie o ok. 600 lokali – wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

 

Sieci będą odgrywać coraz większą rolę na polskim rynku gastronomicznym, podobnie jak dzieje się to w Stanach Zjednoczonych czy krajach Europy Zachodniej. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje niewiele sieci, które mogą pochwalić się liczbą lokali rzędu 100 czy 200, a tym samym ogólnopolską skalą działania.

 

Niemniej coraz bardziej widoczne jest dążenie właścicieli pojedynczych lokali bądź minisieci do dalszej ekspansji. Sposobem na rozwój dla wielu z nich jest franczyza. Jednocześnie zauważyć można, że coraz więcej osób zainteresowanych działalnością w gastronomii poszukuje możliwości działania pod znaną marką i skorzystania z cudzego sprawdzonego sposobu na biznes.


Na polskim rynku obecnych jest już ok. 130 marek gastronomicznych, których właściciele deklarują chęć rozwoju ich w ramach sieci franczyzowych. Przynajmniej jeden lokal na licencji posiada na razie ok. 80 z nich. W ramach tych sieci, które rozpoczęły już faktyczny rozwój poprzez franczyzę, działa 1950 barów i restauracji. Większość z nich należy do franczyzobiorców. Tylko w ubiegłym roku sieci te powiększyły się o ok. 300 jednostek, w tym ok. 260 franczyzowych. To podobny wynik do tego osiągniętego w roku 2009.


Największą popularnością cieszą się licencje na prowadzenie lokalu w segmencie kawiarni i cukierni. Jest to jednak przede wszystkim zasługa Fornetti, największej franczyzowej sieci gastronomicznej. O równie dużym zainteresowaniu, a do tego bardziej równomiernie podzielonym na wszystkich graczy, możemy mówić w segmencie fast food i pizzerii.

 

Liczba lokali należących do sieci franczyzowych w podziale na segmenty rynku

wykres_1

 

Sieci, które dzięki franczyzie, osiągnęły do tej pory największą skalę działania, to Fornetti, McDonald's, Da Grasso i Telepizza. Są to jednocześnie jedyne sieci franczyzowe, które mają już ponad 100 lokali w całym kraju. Jest to również bezpośrednio związane z długą obecnością tych sieci na polskim rynku, wszystkie rozpoczęły rozwój w latach 90. minionego stulecia. Długa obecność na rynku poparta licznymi sukcesami niewątpliwie budzi większe zaufanie wśród potencjalnych franczyzobiorców, co przekłada się na kolejne inwestycje w ramach tych sieci.

 

Możliwości nawiązania współpracy cały czas są duże, gdyż każda z nich planuje dynamiczny rozwój. Fornetii zamierza w tym roku uruchomić kilkadziesiąt nowych punktów, pod szyldem McDonald's może powstać ponad 20 nowych restauracji. Da Grasso i Telepizza zaplanowały na ten rok po ok. 30 otwarć. W przypadku Da Grasso będą one realizowane w ramach trzech konceptów: Da Grasso Sieć Pizzerii, Da Grasso Sieć Restauracji oraz Da Grasso Express. Ambitne plany rozwoju ma także sieć z miejsca piątego – Sphinx – który ubiegły roku zakończył z liczbą ponad 90 lokali. Na ten rok właściciel sieci, spółka Sfinks Polska zapowiedziała ok. 40 otwarć w ramach dwóch marek: Sphinx i Wook.

 

Czołówka największych sieci gastronomicznych rozwijających się poprzez franczyzę od lat pozostaje niezmienna. Na uwagę zasługuje fakt, że nadal nie ma wśród nich sieci SUBWAY, która w ubiegłym roku wyprzedziła McDonald’s, i obecnie jest największą siecią restauracji na świecie – komentuje Andrzej Krawczyk, Partner Zarządzający Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Szybką ekspansję zapowiadają także sieci spoza pierwszej piątki. Piwiarnie Warki chcą w ciągu 2 lat otworzyć ok. 60 lokali. Sieć pizzerii Biesiadowo zaplanowała na ten rok ok. 20 otwarć. Ponad 20 nowych lokali może powstać w ramach nowej na rynku sieci Noodle w Pudle (obecnie 5 lokali) serwującej dania z woka na bazie makaronów. Po ok. 15 punktów może przybyć w takich sieciach jak: New York Hot Dog (ponad 40 punktów) oraz Subway (37 barów kanapkowych). Po ok. 10 lokali chcą uruchomić m.in. Multifood STP (obecnie 6 restauracji samoobsługowych z jedzeniem na wagę) oraz sieć kawiarni Cafe Club. Dynamiczny rozwój zapowiada także międzynarodowa marka Carte d'Or Cafe. Działa pod nią już 15 lokali powstałych w wyniku rebrandingu lodziarnio-kawiarni Ice Cafe. W ciągu 5 lat ma powstać ok. 80 takich lokali w następstwie nowych otwarć oraz nawiązywania współpracy z partnerami, którzy już teraz prowadzą niezależne punkty w tym segmencie rynku.

 

wykres_2

 

Na polskim rynku wciąż pojawiają się także nowe rodzime i zagraniczne koncepty franczyzowe, które wkrótce mogą pozyskać swoich pierwszych franczyzobiorców. Ekspansję w naszym kraju zapowiadają m.in. szwedzki Max Hamburger, brytyjski Southern Fried Chicken, amerykańska Domino's Pizza (na razie rozwijana wyłącznie przez master franczyzobiorcę, niedawno otworzyła pierwszy lokal w Polsce), belgijski Belfrit (pierwszy lokal sieci już u nas działa), włoskie Lamborghini Caffe czy Segafredo Zanetti Espresso (pierwszy lokal już otwarto).

Na franczyzę stawiają też kolejne duże polskie sieci jak np. Pizza Dominium, Hana Sushi, Olimp, Express Marché (dwie ostatnie działają w segmencie samoobsługowych restauracji z jedzeniem na wagę) czy Carpe Diem (jedna z największych w Polsce sieci klubów muzycznych, liczy 7 lokali).

Cena za własną restaurację nie jest niska. Z analiz Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że na otwarcie jednego lokalu gastronomicznego działającego na zasadzie franczyzy polski franczyzobiorca przeznaczył średnio ok. 220 tys. zł. Są jednak takie systemy, w których ta inwestycja może zamknąć się już w kilkunastu tysiącach złotych (np. New York Hot Dog czy Crazy Piramid Pizza), ale w skrajnych przypadkach może wynieść też ok. 1 mln zł (np. McDonald's czy Pijalnie Czekolady E.Wedel).

 

O ARSS


arss_logoAkademia Rozwoju Systemów Sieciowych to zespół specjalistów, który ma wieloletnie doświadczenie zawodowe w takich obszarach jak franczyza - franchising oraz budowa i zarządzanie systemami sieciowymi. Naszą misją jest dostarczanie klientom indywidualnie dopasowanych rozwiązań odpowiadających ich specyficznym potrzebom w zakresie tworzenia i funkcjonowania systemów sieciowych - własnych, franczyzowych, agencyjnych, licencyjnych i dystrybucyjnych. Wiemy bowiem, że franczyza - franchising nie zawsze jest najlepszą metodą na budowę sieci placówek handlowych lub usługowych. Wysoki standard i szeroki zakres świadczonych usług, unikalne kompetencje i kwalifikacje naszych konsultantów oraz najwyższe standardy etyczne prowadzonej działalności powodują, że jesteśmy liderem w doradztwie we franczyzie (franchisingu) i innych systemach sieciowych. I choć franczyza - franchising nie ma dla nas tajemnic to specjalizujemy się także w tematyce badań marketingowych, w szczególności w zakresie badań tajemniczy klient.

 

Najtańsze systemy niekonieczne cieszą się największym zainteresowaniem. Polscy franczyzobiorcy najczęściej wybierają te ze średniej półki, ale też i wybór ofert franczyzowych w przedziale kwoty inwestycji 100 – 300 tys. zł jest największy.